SULPONTICELO
Conversando con Fabián Panisello
por  Sergio Blardony
Mayo 2017

Ver entrevista

ABC Cultural
La ópera amplifica las emociones
por Stefano Russomano
Marzo 2017

Ver entrevista

Melómano
Personalidad y Vanguardia
por Felix Ardanaz
Marzo 2017

Ver entrevista

Radio Cásica RNE
por Música Viva
Marzo 2017

Ver entrevista

NEUE PER WIEN
Thriller und Tragödie

por Alex Petri_preis
Febrero 2017

Ver entrevista

La Nación
Un drama idiomático con acento Francés
por Pablo Gianera
Abril 2016

Ver entrevista

Revista Ritmo
por Luis Mendoza
Febrero 2014

Ver entrevista

Pandémica y Celeste (Cultural Blog)
por Flavia de Farraces
Enero 2014

Ver entrevista

El arte de la fuga
Octubre 2013

Ver entrevista

Rondo Classic
Finlandia
Julio 2013

Ver entrevista

El Mundo Cantabria
por Gema Ponce
Julio 2013

Ver entrevista

Diverdi
por David Rodriguez Cerdán
Diciembre 2011

Ver entrevista

Audio Clásica
por Jose Luis Besada
Diciembre 2011

Ver entrevista

Aurora
Diciembre 2011

Ver entrevista

euskomedia.org
por Belen Pérez Castillo
Diciembre 2011

Ver entrevista

The David Enterprise
por Jeff Hudson
Noviembre 2011

Ver entrevista

BERNARDINAI.COM
por Jurate Miiceviciute
Agosto 2011

Ver entrevista

ELDIARIODECANTABRIA.COM
por Jurate Miiceviciute
Julio 2011

Ver entrevista

El Cultural de El Mundo
por Benjamín G. Rosado
Abril 2011

Ver entrevista

El Mercurio
por Romina de la Sota
Agosto 2010

Ver entrevista

Costa Blanca
Nachrichten I Nr. 1376,
por Michael Allhoff
Abril 2010

Ver entrevista

Diverdi Magazine
por Juan Lucas
Abril 2010

Ver entrevista

Edition Peters
Noviembre 2009

Ver entrevista

St. Gallen Tageblatt Magazine
por Charles Uzor
Enero 2009

Ver entrevista

SuonoSonda, rivista di ricerca musicale semestrale
Genova
Febrero 2009

Ver entrevista

Scherzo nº223
por Javier Arias Bal
Octubre 2007

Ver entrevista

AURORA Internet and AURORA printed
por Chiquita Levov
Octubre 2011

Ver entrevista

Espacio Sonoro Magazine nº12
por Camilo Irizo
Enero 2007

Ver entrevista

Minerva
“¿Música para todos?”
por Carolina del Olmo
Marzo 2006

Ver entrevista

ABC Cultural nº 722
por Susana Gaviña
Diciembre 2005

Ver entrevista

Cervantes Magazine nº17
por Carolina del Olmo
Noviembre 2004

Ver entrevista

PG 12  “Un lenguaje que busca comunicarse”
por Diego Fischerman
Julio 2005

Ver entrevista

Agenda Viva Magazine
Winter number
Enero 2007

Ver entrevista

Sibila Magacine nº10
por Jose Luis Téllez
Octubre  2002

Ver entrevista


Críticas

“[…] Fabián Panisello, excelente director de todas las músicas (no sólo la contemporánea, se le dan bien los clásicos como Boulez) […]”

Scherzo, marzo 2011

“[…] Panisello, excelente compositor y músico, gran artista que siempre se mete en honduras para sacar de ellas resonancias nuevas, condujo estas intensidades a través de timbres ricos, tensiones mediadas que a veces estallaban, dramatismos velados por el pudor escénico […] Fue un éxito de público muy notable. […]”

Scherzo, febrero 2011

Armando Bayolo, one of the composers whose work is being performed at the 2010 Inter- american Festival of the Arts,  has filed the following report in the Sequenza 21 site. For the past week I’ve been in residence at the 2010 2010 Interamerican Festival for the Arts. This is doubly significant for me: for one thing, and most obviously, it’s an excellent professional opportunity providing a very fine orchestral performance (and a second performance of an orchestral work at that!). For another, I was born and raised in Puerto Rico.

Although I have been active in the U.S. and have lived most of my life there since the age of 16, Puerto Rico is still my home in a very real way and being performed by my hometown band is a source of great pride.
I don’t want to toot my own horn here, however. PRSO Music Director Maximiano Valdés , beginning his second full season in this post, is determined to turn this festival into a major contemporary music festival for the Caribbean and Latin America, and, thus, the programming this past week has consisted primarily of new music with tonight’s performance by the PRSO consisting entirely of music by living composers, all of whom will be in attendance. Besides my own 2007 work, “Colorfields,” we are hearing premieres of works by Pittsburgh New Music Ensemble founder David Stock and University of Puerto Rico professor and festival co-director Carlos Vázquez, who presents a guitar concerto that pays tribute to the folk music of Panama, for whose principal symphony orchestra the work was written.

The most impressive composer by far on this program, however, is the Argentinean/Spanish composer Fabián Panisello . Panisello, who was trained in Argentina and throughout Europe, is the director of the Plural Ensemble in Madrid and has racked up an impressive list of accomplishments in Europe but remains largely unknown in the U.S. (although upcoming residencies at UC Davis and Stanford should hopefully begin to change this). His music, at times spectral, at times straightforwardly tonal, is always impressive, always evocative and often horrifying in its power and transcendent in its beauty. More than having the chance to build a relationship with my hometown band and to hear a large piece of mine again, it has been encountering Panisello’s music that has made the biggest impact on me this week.

So, two things to watch out for: Fabián Panisello and his music and the Interamerican Festival for the Arts, which, if Maestro Valdez is succesful in his endeavors (and his panache, ambition and musicianship suggest to me that he will be) will become the major venue for contemporary music in the Caribbean and Latin America, and a bridge between composers and interpreters throughout the Americas.

For the original report go to http://www.sequenza21.com/2010/09/your-man-in-san-juan/

…”Neben Sciarrino Misterstuecken bleibt die gewitzte Klaviertrio-Feinmotorik des aus Argentinien stammenden Ensemble-Leiters Fabian Panisello .” … ” das Madrider PluralEnsemble zeigte die Vielfalt musikalischen Ausdrucks unserer Zeit.”

Neue Zeitschrift fuer Musik -Maerz/April 2006- über “Aspekte Salzburg”

…”Fabián Panisello es director de uno de las formaciones de música más prometedoras del panorama español….”

“Panisello es también un compositor brillante y sugerente que ha recibido premios y encargos internacionales….”

Agenda Viva. Invierno. 2006 nº6

“…el concerto per violino de Fabián Panisello aporta otra faceta de lo clásico. La combinación de la solidez estructural y potencia expresiva es difícil de encontrar y abunda sin embargo en este gran compositor y director argentino-español.

Este concierto trasmite, como dicen los taurinos. Buena parte de ello es mérito de Ema Alexeeva, la magnífica violinista que lo toco con exactitud y emoción…”

La Razón,  por Álvaro Guibert, octubre de 2006

…”los asistentes no quedaron defraudados:  presenciaron un programa muy interesante tocado por los músicos de Plural Ensemble y los solistas, todos dirigidos con precisión por Fabián Panisello.Este compositor y director sabe rodearse de buenos músicos jóvenes siendo Director  Académico de la Escuela Superior de Música Reina Sofía, cosa que quedo nuevamente evidente ante la calidad de las interpretaciones”.

Múndo Clásico, por Joan Krakenberger, 28 de noviembre 2006